Gościnnie o książkach, Biedronce, Twardowskim

Wielki polski poeta Ks. Jani Twardowski trafił pod skrzydła Biedronki, a dokładnie pod „strzechy” największej sieci sklepów pod tą nazwą. Dziś gościnny tekst.

Autor: Juliusz Bolek – Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i Polskiej Akademii Nauk. W swojej karierze zawodowej wielokrotnie pracował w zarządach i radach nadzorczych. Ekspert komunikacji interpersonalnej, społecznej i biznesowej. Wykładowca Wyższej Szkoły Handlu i Finansów Międzynarodowych i Wyższej Szkoły Promocji.

Twardowski z powrotem blisko

Wielki polski poeta Ks. Jani Twardowski trafił pod skrzydła Biedronki, a dokładnie pod „strzechy” największej sieci sklepów pod tą nazwą. Stało się tak za sprawą wyjątkowej publikacji „Można odejść na zawsze, by stale być blisko”, której autorem jest światowej sławy fotograf i dziennikarz Czesław Czapliński i wielki dokumentalista wybitnych przedstawicieli polskiej inteligencji.

Ks. Jan Twardowski to poeta, który nazywał siebie „Janem od Biedronki”. Tworzył poezję, mówiącą o tym, co zwyczajne, codzienne, świeckie, przepełnioną ciepłem, humorem i urzekająco prostą. Autor, żyjący po za światem literackim, ale obecny w nim po dziś, ale co więcej, żyjący stale w pamięci czytelników, co dla nieżyjących twórców jest największym uznaniem.

Książka „Można odejść na zawsze, by stale być blisko” zawiera unikatową rozmowę z księdzem przeprowadzoną przez Czesława Czaplińskiego. Dziennikarz spędził z Poetą wiele czasu. Korzystając z wyjątkowej okazji przebywania w klauzurowym, kontemplacyjnym klasztorze ss. Wizytek, przy warszawskim Krakowskim Przedmieściu, wykonał wiele unikatowych i magicznych zdjęć Księdza. Fotografie ukazują  Jana Twardowskiego w jego prywatnej, domowej przestrzeni. Zdjęcia odsłaniają otoczenie w jakim żył i tworzył ten niezwykle wrażliwy i bliski ludziom Autor. Publikowane fotografie to także swoisty zapis spotkania dwóch niezwykłych artystów.

Właśnie w taki sposób, sieć sklepów „Biedronka”, z okazji setnej rocznicy urodzin ks. Jana Twardowskiego przypomina swoim Klientom o tę wybitną postać. Jest to już kolejne przedsięwzięcie tego przedsiębiorstwa, mające na celu wsparcie popularyzacji czytelnictwa w Polsce. Regularną sprzedaż książek „Biedronka” prowadzi już od roku 2009. Wśród nich znajdują się pozycje z klasyki literatury, a także tytuły współczesnych, nagradzanych autorów. W zeszłym roku zaoferowano książki nominowane do nagrody Nike w 2014 roku. Wśród propozycji są również tytuły skierowane do najmłodszych czytelników – wydawnictwa edukacyjne, aktywizujące oraz interaktywne. W tym roku „Biedronka” ogłosiła konkurs „Piórko 2015. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci“, w ramach którego wyróżniona praca zostanie wydana i trafi na sklepowe półki.

Piszę o tym, aby zawstydzić wszystkie pozostałe sieci sklepów, nie tylko spożywczych, ale wszystkich innych, a także instytucje, które powinny zajmować się popularyzacja czytelnictwa, a zamiast tego wykonując działania pozorowane, tylko aby przejadać pieniądze.

Ten tekst daje do myślenia. Bo cały czas mówi się że „kultura wysoka” jest trudno dostępna a tu proszę, firma zajmująca się produkcją i sprzedażą głównie żywności wprowadza na rynek książki w cenach dostępnych dla każdego. Nie jest to przecież jedyna akcja tej firmy, bo jeśli śledzicie miejsca gdzie porozumiewają się ze sobą miłośnicy czytelnictwa to  co chwilę można przeczytać informację jakie książkowe cudeńka udało się w „Biedrze” upolować.